Monday, August 15, 2011

ST 1300 - R 1200 RT KIYASI



Kıyaslamak Doğru Değil Geyiği
Efendiiiim, gelelim şu bizim meşhur konuya, iki makinenin kıyasına. Öncelikle 2 senede ST 1300 le 12.000 km yaz/kış yol yaptım. RT nin yenisiyim. Daha sağlıklı bir analiz için biraz daha zaman geçmesi gerekebilir ancak ben şimdiden yazmaya başladım, zaman içinde revize eder, eklemeler yaparım. Nasıl kıyas yapacağımı sayayım, motor, oturuş şekli ve ağırlık merkezi, virajlar, konfor, şehir içi kullanım, şehirlerarası kullanım,yakıt, servis ve bakım kolaylığı vs vs.... Gördüğünüz gibi bir çok farklı nokta bulunabiliyor.

Motor
R 1200 RT çift silindirli, Hava/yağ soğutmalı, yatık, 4 zamanlı boxer motor kullanmış ve 6 vites var, 110 beygirlik motoru kısa mesafede hızlandırmak için sürekli vites artırmanız gerekiyor. Tuhaftır iki motor da yaklaşık aynı tork (RT 115, ST 117) üretmesine rağmen BMW ile 200 kms nin üzerindeki hızlara çıkabilmek için yokuş aşağı gidiyor olmanız gerekiyor, yoksa bayağı bir zorlanıyorsunuz. ST 1300 4 silindirli gövdeye dikey yerleştirilmiş V motor kullanmış, toplam 5 vitesi var. 117 beygirlik motoru 3. viteste 120 kms ye çıkabiliyorsunuz. V4 1300 motor gazı verdiğinizde uçmaya hazır. 200 kms üzerine rahatlıkla çıkıyor. Ancak böyle bir şeye gerek var mı? diye kritik bir soru sorduğunuzda verilecek cevap bulunamıyor. Ayrıca bmw deki boxer motor hava ve yağ soğutmalı olduğundan, 6 dakikadan fazla boşta çalıştırılırsa hararet yapıyor.

Dizayn

Motora oturuş şeklinden bile temel farklılığı anlıyorsunuz, RT yatay çift silindir motorla ağırlık merkezini şasiye dengeli bir şekilde dağıtmış. Motora bindiğinizde direksiyonun çok hafif olduğunu, motoru yönlendirmekte zorlanmadığınızı ve kesinlikle daha hafif bir makineye bindiğinizi anlıyorsunuz. ST 1300 V4 motoru dikey monte etmiş, ağırlık merkezi yukarıda, bu da direksiyonu çok ağırlaştırıyor, düşük hızlarda motor çok kolaylıkla yatıyor, benim gibi 70 kg ve 1.70 cm deki birinin, 320 kg lik bir aleti, her zeminde kontrol etmesi pek kolay değil.

Güvenlik ve Virajlar
ST ile virajlarda genelde bir sorun olmuyor ancak motor bazen kendini dışarı savuruyor, bunu da yine ağırlık merkezinin yukarıda olmasına bağlıyorum. Virajda tutmak için direksiyonu daha yatırmanız ve motoru tutup virajın içine çekmeniz gerekebiliyor. Bir anlamda viraj performansı önemli oranda sürücü kontrolünde. Bu da adrenali yüksek sürüş anlamına geliyor, kimileri bundan hoşlanıyor. RT ESA sayesinde neredeyse uğraştırmıyor, ST ye alışmış birisi, virajlarda kontrolünün daha çok kendinde olması gerektiğini düşünse de RT sürücüye "ben hallederim keyfine bak" diyor.

Konfor

RT konfor için tasarlanmış, ekstra donanımlı bir aletse yolculuk çok keyifli hale geliyor. Endişe etmeden keyfinize bakıyorsunuz. ST de hep bir teyakkuz(dikkat) hali var. Ayrıca RT nin donanımları çok üstün, ST 1300'de neredeyse hiçbir şey yok. RT nin cruizer, radyo, cd çaları, mp3 girişi, adaptörler, elcik ve koltuk ısıtma sistemi, yola göre ayarlanan elektronik süspansiyon ayarları konforu en üst noktaya çıkarıyor. ST'nin ön cam seviyesi rüzgarı daha iyi kesiyor, sürücü de artçı da rahat ediyor. RT de ön cam seviyesini biraz aşağıda tutmuşlar, ön panelin geniş bir alana yayılması sebebiyle ön cam ve sürücü arasına yine de rüzgar giriyor.

Şehiriçi Kullanım

İstanbul trafiğinde touring bir motorla hem de çantalar varsa yolculuk oldukça zahmetli olabilir. Motor hem büyük hem de ağır. Hava sıcaksa ter içinde sırılsıklam kalırsınız. Trafiğin duruş kalkışları arasında motoru yatırmamak, ayrıca aralardan geçebilmek maharet ister. Ben yaz ayında tüm cuma günleri işe motorla gidip geliyorum. ST 1300 le motoru yatırdığım olmuştur ancak acemiliği ST gibi ağır bir makineyle atlatınca RT daha rahat geliyor. Genel itibariyle şehir içinde kullanımda bir sorun yok ikisi de dur/kalklardan dolayı benzin tüketimini maximuma çıkarıyor.

Şehirlerarası Kullanım

Şehirlerarası kullanımda yakıt tüketimi ve konfor deyince RT tartışmasız daha önde ancak bazen ani hızlanma gerektiren durumlarda ST'nin performansını aramıyor değilim. ST de motorun yerleştirildiği yer dolayısıyla, motordan çıkan sıcak hava direkt bacaklara vuruyor. Bu da sıcak havalarda inanılmaz bir konfor problemi doğuruyor.

Servis ve Bakım Kolaylığı
Borusan hakkında pek çok hikayeler duymuşsunuzdur, yedek parçanın gelme süresi, servis ücretleri, personelin tavrı tarzı konusunda arkadaşlardan bir çok hikayeler dinledim. Henüz kendim tecrübe etmiş değilim ancak Borusan'ın müşteri memnuniyeti konusunda kötü bir reputasyonu olduğu ve daha elitist davrandığı bir gerçek. Bunun yanında Honda bakım yapılmasa da neredeyse sorun çıkarmayan bir alet. Yedek parçanın hazır oluşu ayrıca fiyatı, Honda Türkiye'nin yakın ilgi alakası, Mototal gibi tecrübeli bir şirketin bakım konusundaki hassasiyeti bu konuda Honda'yı marka olarak öne çıkarıyor.

En son olarak toplam performansta RT, ST'ye büyük bir üstünlük kuruyor. RT konforlu bir SUV otomobil gibi, ST kesinlikle bir performans aracı.

No comments:

Post a Comment